Katalog služeb
SEO
Nechte svou stránku vystřelit do předních pozic ve webových vyhledávačích pomocí našich unikátních SEO technologií!
SEO (Search Engine Optimization), neboli optimalizace pro vyhledávače, je soubor technik a strategií zaměřených na zlepšení viditelnosti webových stránek ve výsledcích vyhledávačů, jako jsou Google, Bing nebo Seznam. Cílem SEO je dosáhnout vyšší pozice v organických (neplacených) výsledcích vyhledávání, což vede ke zvýšení návštěvnosti daného webu a zlepšení efektivity on-line prodejů či konverzí.
Naši klienti často poptávají optimalizaci pro vyhledávače právě z toho důvodu, aby zvýšili návštěvnost a dosah svého obsahu bez nutnosti si platit reklamy – například PPC.
V následujícím textu si vysvětlíme několik základních pojmů, na kterých SEO a vše okolo optimalizace pro vyhledávače stojí.
Klíčová slova
Klíčová slova jsou termíny a fráze, které uživatelé zadávají do vyhledávačů při hledání informací. Výběr správných klíčových slov a jejich strategické umístění na stránce je základním prvkem SEO. Nástroje jako Google Keyword Planner nebo Ahrefs mohou pomoci identifikovat relevantní klíčová slova pro váš obsah.
On-page SEO
On-page SEO zahrnuje optimalizaci jednotlivých stránek webu, aby byly pro vyhledávače co nejpřístupnější. Na této úrovni se tedy zabýváme zejména konkrétní stránkou, než celým webovým systémem. Zabýváme se tedy konkrétními prvky, jakou jsou například:
Titulek stránky (Title Tag)
Měl by být stručný, relevantní a obsahovat klíčové slovo. Například „SEO pro začátečníky – MH Webdesign“.
Meta popis (Meta Description)
Krátký popis stránky, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Měl by být lákavý a zahrnovat klíčová slova. Například „Naučte se SEO ještě dnes. Přečtěte si, jak své stránky optimalizovat pro vyhledávače“.
Výroba konkrétního titulku a popisu nemusí být tak jednoduchá, jak se zdá. Správný SEO expert kombinuje s výsledky analýz klíčových slov i svůj vlastní „cit“, aby Vám poskytl co nejlepší text. Specialista, který dělá SEO deset let Vám pravděpodobně přinese úspěšnější text, než nováček, protože to zkrátka „má v rukou a v krvi“.
Nadpisy (Headings)
Správné použití nadpisů zaručí dobré strukturování obsahu, lepší čitelnost pro digitální zařízení a mimo jiné i lepší SEO výsledky. Smysl strukturování nadpisů je totiž daleko širší, než pouhá lepší orientace uživatele v textu. Díky správnému použití nadpisů různé úrovně dokáže každé digitální zařízení správně interpretovat samotnou povahu a strukturu textu. Takže nejen, že pomůžete svému webu po stránce SEO, ale text bude použitelnější třeba i pro zdravotně znevýhodněné uživatele, kteří používají různá čtecí zařízení, a tak dále. Věřte tomu, že správná sémantika má velký přesah v pozitivním slova smyslu.
V běžné praxi používáme H1 nadpis na hlavní nadpis konkrétní stránky. Tedy například „SEO pro začátečníky“. H1 nadpis by se na jednotlivé stránce neměl vyskytovat vícekrát, ale právě jednou. Na strukturování obsahu můžeme dále používat nadpisy úrovní H2–H6. Nejčastěji se setkáte s H2 a H3 nadpisy, méně často i s H4.
URL struktura
Měla by být čistá, popisná a obsahovat klíčová slova. URL ve znění „…/blog/seo-pro-zacatecniky“ bude pravděpodobně úspěšnější, než třeba „…/post.php?post=73965“. Ale zároveň také úspěšnější, než třeba „…/sample-page“, když na té stránce není ukázková stránka, ale něco jiného.
Častá chyba amatérů a webařských nováčků spočívá v tom, že si seženou již hotový polotovar webových stránek, a ten pouze přepisují – zpravidla mění texty a grafiku, případně strukturu webu. Tímto stylem práce pochopitelně dojde k tomu, že jsou zcela ignorovány některé zásadní vývojové otázky, čímž pádem vznikají například výše uvedené nedostatky, a výměnou za například nižší cenu vývoje pak zcela zbytečně trpí nejen SEO.
Alt text
Alt text, neboli alternativní text, je meta informace u obrázků, která pomáhá vyhledávačům a digitálním zařízením pochopit jejich obsah. Opět je zde ale i obrovský přesah do přístupnosti – text se zobrazí například v případě, kdy prohlížečem nedojde k načtení obrázku (graficky), případně si jej může nechat přečíst třeba nevidomý uživatel Vašeho webu (čtecím zařízením určeným pro nevidomé), a tímto způsobem se dozví, co je obsahem obrázku i přesto, že jej nevidí.
Pozor, i psaní Alt textu má své konvence. Měl by být například jasný a stručný, tedy, pokud je na Vašem obrázku jablko, alt text by měl být prostě „jablko“. Dále se dají vést diskuze o tom, zda je výhodnější napsat „jablko“, nebo třeba „zelené jablko“, ale to už je samostatné téma. A samozřejmě u alt textů také velmi závisí na souvislostech.
Technické SEO
Do této části textu patří ty více technické aspekty webových stránek, které ovlivňují jejich indexovatelnost a obecně performance. Klíčové faktory zahrnují:
Rychlost načítání stránky
Stránky, které se načítají rychleji, mají lepší šanci na vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání. Naopak z webu, který se dlouho načítá a je pomalý, budou přirozeně odcházet i lidé, kteří tento web cíleně vyhledali.
Sami se zamyslete – co jste naposledy dělali, když se Vám nějaký web načítal extrémně dlouho? Pravděpodobně jste to vzdali.
Podpora mobilních zařízení (responzivita)
Web by měl být optimalizován pro různé šířky displejů. Váš obsah si totiž čtenáři budou zobrazovat velmi často na svých mobilních telefonech, frekventovaně také na tabletech, případně na laptopech (noteboocích), ale i na „klasických“ desktopech – stolních počítačích. Na toto všechno byste měli myslet nejen kvůli Vašim čtenářům, ale také z důvodu SEO (protože responzivita je jedním ze znaků kvalitního webu).
Indexovatelnost
Indexovatelnost je vůbec problematika toho, aby crawleři (roboti, kteří prochází web a indexují webové stránky) mohli snadno procházet Váš web. Kromě toho, že toto téma souvisí s výše uvedeným a s dobrou praxí, je nutné zkontrolovat i zcela základní věci, například, zda nemáte ve svém redakčním systému aktivní volbu blokování indexace webu.
Off-page SEO
Off-page SEO zahrnuje aktivity mimo vlastní webové stránky, které pomáhají zlepšit jejich viditelnost a autoritu. Mezi hlavní prvky patří budování zpětných odkazů (backlinks):
Kvalitní zpětné odkazy
Odkazy z důvěryhodných a relevantních webů mohou výrazně zlepšit pozici vaší stránky ve vyhledávačích. Zde funguje jednoduchá analogie, že když na web odkazují jiné kvalitní weby, tak pravděpodobně i tento web bude kvalitní. Naopak web, na který nevedou žádné odkazy zřejmě moc kvalitní nebude.
Sociální sítě
Aktivita na sociálních sítích a sdílení obsahu mohou také pozitivně ovlivnit SEO. Založte si, nebo si nechte založit Facebookovou stránku, Instagramový profil, Youtubový kanál. Odkazujte na svůj web.
Obsahová strategie
Kvalitní obsah je základem úspěšného SEO. Obsah by měl být relevantní, hodnotný a přizpůsobený cílovému publiku. Důležité je také pravidelně zveřejňovat nový obsah a aktualizovat ten stávající.
Nejeden SEO expert by Vám potvrdil, že nic Vaši stránku „nezabije“ víc, než duplikovaný nebo nezajímavý a nehodnotný obsah. Při tvorbě obsahu pro Váš web se také vyplatí uvažovat z pohledu návštěvníka webu. Bude obsah pro uživatele zajímavý? Obohatíte Vašeho čtenáře o nové informace? Pobavíte ho? Bude se chtít na Váš web ještě někdy vrátit, protože se na něm právě teď něco cenného dozvěděl? Zmíní se Váš čtenář v hospodě u piva o Vašem webu s tím, že zde našel něco, co jej doslova oslnilo?
Osobně jsem dokonce názoru, že při tvorbě obsahu by na prvním místě mělo být vždy Vaše publikum, až poté vše ostatní. Snažte se svému publiku nezištně přinést to nejlepší. Až potom myslete na SEO.
A když už jsme u té kvality a relevance obsahu – pokud jste již někde viděli slovní spojení SEO optimalizace, je zde nutné uvést, že se nejedná o správnou formulaci, ale vlastně o nesmysl. Problematiku označujeme zásadně slovy „optimalizace pro vyhledávače“, nebo prostě SEO (což znamená totéž, tedy Search Engine Optimization). Z tohoto výkladu by Vám již mělo být jasné, proč je výše uvedená formulace nesmyslem, byť zažitým a používaným.
Nástroje pro SEO
Existuje mnoho nástrojů, které Vám mohou pomoci s optimalizací pro vyhledávače, ale i s následnou správou obsahu, například:
Google Analytics
Nástroj ke sledování návštěvnosti a chování uživatelů na webu od Googlu, využíván širokou škálou profesionálů. S Google Analytics, ať už se má jednat o současnou verzi Google Analytics 4, nebo o starší verzi známou také jako Universal Analytics, se jednoduše neztratíte.
Google Search Console
Search Console je další nástroj od Googlu a slouží primárně k monitorování výkonu webu ve výsledcích vyhledávání Google.
Ahrefs, SEMrush, Moz
Pokročilé nástroje pro analýzu klíčových slov, sledování zpětných odkazů a analýzu konkurence. Tyto nástroje zkrátka usnadňují spoustu rutinních činností SEO profesionála. Podívejte se třeba na webové stránky služby Ahrefs.
SEO pluginy pro WordPress
Jelikož je SEO velkým tématem, existuje i nespočet zásuvných modulů a přídavného softwaru k populárním CMS. Například pro WordPress jsou vyvíjeny třeba pluginy Yoast SEO nebo RankMath.
Trendy v SEO
SEO je odvětví, které se neustále vyvíjí a mění. Musí totiž reagovat na aktuální trendy v IT. Kdyby tomu tak nebylo, s trochu nadsázky by nebyl ani nejpopulárnější vyhledávač od Googlu optimalizovaný pro mobilní telefony. Realita je ovšem opačná – výsledky můžete vyhledávat i z chytrých hodinek, existuje celá řada chytrých technologií jako vyhledávání pomocí hlasu či pomocí obrázků, a toto všechno souvisí s vývojem SEO. Některé z aktuálních trendů zahrnují:
Hlasové vyhledávání
Technologie, která je na vzestupu nejen díky chytrým asistentům jako Google Assistant nebo Amazon Alexa.
Umělá inteligence a strojové učení
Vyhledávače stále více používají AI (umělou inteligenci) k pochopení a hodnocení obsahu.
EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)
EAT je zkratka, kterou Google vyjadřuje tři nejdůležitější faktory, které mají vliv na hodnocení webových stránek a jejich umístění ve výsledcích vyhledávání. V překladu se jedná o něco jako Důraz na odbornost, autoritu a důvěryhodnost obsahu.
Závěrem
SEO je komplexní a dynamický obor, který vyžaduje neustálé sledování novinek a přizpůsobování strategií. Správná optimalizace může výrazně zvýšit návštěvnost webových stránek, zlepšit jejich autoritu a přinést více konverzí. Investice do SEO se proto vyplatí jak krátkodobě, tak dlouhodobě.
Je to tedy na Vás. Máte-li zájem svůj web dostat do TOP pozic ve vyhledávačích, neváhejte, a ozvěte se. Společně probereme Váš záměr a nabídneme Vám řešení na míru.
Máte zájem o služby, jako je SEO?
Kontaktujte nás, nebo zde pouze zanechte kontaktní údaje a my se Vám ozveme s návrhem spolupráce.
Katalog služeb
V našem katalogu služeb si můžete v klidu prohlédnout výčet těch nejpoptávanějších služeb, které Vám nabízíme. Pokud Vás zajímají podrobnosti o konkrétní službě, nebo chcete poptat některou z nich, neváhejte se nám ozvat prostřednictvím formuláře, e-mailu nebo telefonu.
Text zpracoval
Prohlédněte si naše projekty
Eneone
Ukázka jednostránkové prezentace služeb dodavatele solárních elektráren a fotovoltaických řešení z naší dílny. Máte zájem o podobný web?
Atteco
Ukázka našeho produktu – vícestránková, přesto strukturou velmi jednoduchá webová prezentace výrobce nábytku v Jihomoravském kraji.
Queen Aloe Vera
Přečtěte si, jak probíhal vývoj zajímavé prezentační webové stránky pro nealkoholický nápoj a prohlédněte si výsledek!