Máte pocit, že si Váš web nevede po stránce optimalizace pro vyhledávače zrovna nejlépe? Jste začátečník nebo amatér, co se týče webů, a potřebujete poradit, jak začít se SEO? Zajímá Vás, jakým způsobem se chovám já při tvorbě webů tak, aby byly SEO-friendly? A nebo se pouze volnočasově zajímáte o tvorbu webů a práci se systémem WordPress považujete za Váš koníček?
Ať tak či tak, v tomto článku Vám odhalím, jakých zásad se při vývoji webu držím, aby byl web dobře hodnocen vyhledávači, a měl potenciál se objevit na předních pozicích ve vyhledávačích. Pojďme si tedy odhalit tři základní rady pro dobrý start v odvětví SEO.
Mějte skutečně optimalizovaný web
Optimalizace pro vyhledávače jako taková by neměla být tou jedinou optimalizací, do které se pustíte. Osobně považuji za samozřejmost provést ještě další dvě. Konkrétně se jedná o optimalizaci pro zobrazování na různých obrazovkách, jejímž výsledkem je tzv. responzivita – web je kvalitní jak při zobrazení na PC, tak na jiných zařízeních, například mobilních telefonech. Dále se jedná o optimalizaci rychlosti načítání webu.
Responzivita
Jak sami víte z praxe, velké množství uživatelů přistupuje na web ze svého mobilního zařízení. Lze tedy říct, že mít web responzivní je v dnešní době již prakticky nutnost. Osobně si ani nedokážu představit, že bych některý svůj projekt neudělal responzivní. Považuji to za samozřejmost. A o vyhledávačích obecně platí, že cílem jejich vývojářů je poskytnout uživateli relevantní a kvalitní výsledky vyhledávání. A responzivní web má zcela logicky potenciál být na úplně jiné úrovni kvality, než web, který responzivní není a zobrazování takového webu na mobilním zařízení je pro uživatele nepříjemné. Mít neresponzivní web také může přinést například to, že návštěvníci Vašeho webu rychle Vaši stránku opustí, což také nemá dobrý vliv na SEO.
Rychlost
Další optimalizace, kterou provádím na každém svém projektu, je optimalizace rychlosti webu. Opět je to logické, web, který se pomalu načítá, bude zřejmě nekvalitní, a mnoho uživatelů stejně během načítání ztratí trpělivost, a raději půjdou na jinou, optimalizovanou stránku. Používejte tedy cache, komprimujte obrázky a grafiku, tu obecně mějte na webu jen v takovém rozlišení, v jakém potřebujete.
Základní SEO
Zde se již dostáváme k základům čistého a kvalitního webu. A jak vypadá čistý a kvalitní web? Na tuto otázku nemusí být lehké odpovědět, můžeme se však třeba shodnout, že by měl mít správně vyplněné meta tagy, základní informace, obrázky, které se zobrazí při sdílení na sociálních sítích apod. Až budete tento článek někomu sdílet na sociálních sítích, obrázek, který se Vám u odkazu zobrazí, to je dílo správného nastavení webu. Na tato nastavení je ve WordPressu možné použít vhodný plugin, například Yoast SEO. (Nejen) u SEO pluginů platí, že se jedná o poměrně komplexní a složitý software, který nám ale ušetří hodně času a práce.
Mějte pořádek na webu (!)
Ačkoli píšu, že své projekty optimalizuji, faktem je, že od začátku vývoje až po dokončení práce je rychlost a optimalizace webu na vysoké úrovni. A je to dáno jedním faktem – když víte, kam kdy sáhnout a máte tvorbu webů takzvaně v rukách, máte v projektu (přirozeně) pořádek. Zde se dostáváme k tomu, proč se amatér nikdy nevyrovná profesionálnímu tvůrci webových stránek. Jednoduše proto, že zatímco amatér má při své práci potenciál zanechávat na stránkách velké množství zbytečného materiálu, zkušený tvůrce se tomu vyhne.
Nepořádek na webu
Web by měl působit čistě a splňovat veškeré náležitosti kvalitního webu – responzivita, rychlost, přítomnost 404 page, správné meta tagy a mnoho dalšího. Bavíme-li se o WordPress webu, neměl by obsahovat zbytečné pluginy, případně data po smazaných pluginech. Stejně tak jako například nadbytečný JavaScript.
Builder – dobrý sluha ale zlý pán
Komprimujte obrázky a grafiku
Ano, opravdu. Komprimujte obrázky a uchovávejte je ve vhodných formátech. Výsledkem může být snížení velikosti webu až o desítky procent. Nezřídka se stává, že obrázky a grafika zabírají většinu serverové paměti. Obrázky tedy na web nahrávejte až po komprimaci, případně si na web implementujte plugin, který bude toto dělat za Vás. Již po první kompresi uvidíte, kolik paměti a doby načítání jste ušetřili.